• 06-51055466
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

SOSTAC

SOSTAC is een methode die dé standaard is voor online of 'digital' marketing. De afkorting SOSTAC wordt daarom vaak gebruikt als algemene term maar is een geregistreerd merk. Het SOSTAC model en bijbehorende methodiek wordt over de hele wereld door veel grote, maar ook kleinere, bedrijven en organisaties gebruikt. Het is in vijf jaar ontwikkeld door PR Smith. Bedrijven die SOSTAC gebruiken zijn onder andere Microsoft, Akzo Nobel en IBM. De SOSTAC methode geeft een overzicht van de verschillende planningsfase die elkaar in de praktijk vaak overlappen.

"SOSTAC® is a system for going through the steps and building a marketing plan"
- Professor Philip Kotler

Menig online marketingplan van kleine en middelgrote bedrijven verdwijnt onderin een la, waarna de marketing medewerker (of nog erger de stagiaire) een Facebook pagina aanmaakt die na een half jaar 35 likes heeft. De reden waarom ik de SOSTAC aanpak zo goed vind, is omdat het alle elementen die een online marketing plan nodig heeft bevat, no-nonsense gezond verstand de overhand heeft en je aan het eind een effectief operationeel plan van aanpak hebt waar je echt mee aan de slag kunt én ook kunt uitleggen aan je collega's.

SOSTAC staat voor:

  • Situation: analyse van je uitgangspositie, waar sta je nu?
  • Objectives: wat zijn je doelstellingen, waar wil je heen?
  • Strategy: hoe ga je daar komen?
  • Tactics: de technieken die je gaat toepassen. Dit zijn de details van de strategie.
  • Action: de implementatie, hoe ga je het plan uitvoeren? Dit zijn de details van de Tactics
  • Control: hoe ga je de resultaten meten, controleren, beoordelen, updaten en aanpassen?

 20180108SOSTAC1

Situation:

Analyse van je uitgangspositie, waar sta je nu?

  • Marktanalyse (SWOT)
  • Klantanalyse (wie, waarom, hoe)
  • Concurrentie analyse (wat zijn je USP's)
  • Markt trends
  • Huidige resultaten (KPI's en 5S's)

 

Objectives:

Wat zijn je doelstellingen, waar wil je heen?

Missie, visie, KPIs en 5S's
5S's: 

  • Sell – Verkopen, omzet, donaties
  • Serve – Service bieden
  • Sizzle – Meerwaarde bieden, opvallen, merkervaring creëren
  • Speak – Communiceren, de dialoog aan gaan, de interactie opzoeken
  • Save – Besparen, kosten reductie

 

Strategy:

Hoe ga je daar komen?

  • Doelgroepbeschrijving
  • Doelstelligen – zorg ervoor dat je strategie in lijn is met je doelstellingen
  • Positionering
  • Strategische partners
  • Processen – automatisering
  • Volgorde – Geloofwaardigheid voor zichtbaarheid
  • Integratie – tactische hulpmiddelen en database-integratie
  • Belangrijke tactieken
  • Relatiemanagement strategie

 

De strategie moet je goed in beeld hebben omdat je deze gaat gebruiken bij het uiteenzetten van je tactieken.

“Rowing harder doesn’t help if the boat is headed in the wrong direction.”
- Kenichi Ohmae

 

Tactics:

De technieken die je gaat toepassen, details van de strategie.

  • De marketing mix, inclusief de marketing communicatie mix.
  • Welk middel wanneer inzetten in de Gantt grafiek
  • Maak een contactplan – de reeks van contacten met je klant in de verschillende klantfases.
  • Maak een content plan – inclusief de onderwerpen, platformen en een contentkalender.

 

Action:

De implementatie, hoe ga je het plan uitvoeren? Dit zijn de details van de tactics:

  • Checklist en richtlijnen
  • Systemen en procedures
  • Verantwoordelijkheden en structuren
  • Training, motivatie en interne marketing

 

Control:

Hoe ga je de resultaten meten, controleren, beoordelen, updaten en aanpassen?

  • Wat moet er gemeten worden
  • Door wie, hoe vaak en tegen welke kosten
  • Proces van rapportage

 

Met bovenstaande in beeld voeg je drie M's toe: 

  • Mensen: Wie zijn er nodig en met welke expertise en vaardigheden?
  • Money: Welk budget is er nodig en is dat we ook?
  • Minuten: Tijd, wat is het tijdschema, de planning en deadline's? En is er voldoende tijd?

 

Algemene tips:

  • Start met je klant in gedachten, niet je product of dienst
  • Hou het flexibel. Situaties kunnen veranderen, zeker online.
  • Stel realistische doelstellingen die gebaseerd zijn op feiten. Benoem de aannames zodat het voor andere makkelijker is ze ook te overwegen.
  • Wanneer je je plan moet bespreken met collega's zonder marketing achtergrond gebruik je zo min mogelijk vak jargon.
  • Update het plan elke maand of elk kwartaal
  • Het perfecte plan bestaan niet. Wat nodig is om je doelstellingen te bereiken kan veranderen.

 

Links naar de betreffende pagina:

 


© 2020 Nadine van Tilburg. All Rights Reserved.